در اینجا میخواهیم درباره نکات فنی برای نگهداری ماشین ها در زمستان را بیان کنیم تا بتوانید ماشین هاتون رو تو بهترین شرایط در زمستان نگهداری کنید تا در این بازار خرید و فروش خودرو، خودرو تون به مشکل بر نخوره که در معامله خودرو به مشکل بر بخورید.
. بررسی کردن باتری
در زمستان بسیار بیشتر از فصلهای دیگر سال مشاهده میکنیم که خودروها در خیابانها ماندهاند و راننده آنها صحبت از ضعف و ناتوانی باتری میکند. در هوای سرد، غلظت مایعات خنکساز و روانکار درون موتور خودرو بیشتر میشود و همین چرخش اولیه پیستون، شاتونها و میللنگ را مشکلتر میکند.
از طرفی خود سرما باعث انقباض بسیار کمی در قطعات موتور میشود و همین اتفاق درگیری آنها را بیشتر میکند ضمن اینکه گفته میشود خود باتری در هوای سرد تا ۵۰ درصد کاراییاش را از دست میدهد.
پس باتریای که تا قبل از این به خوبی در تابستان استارت را میچرخاند، اینجا عیب و ناتوانی خود را نشان میدهد. پس هر چه سریعتر به یک استادکار برق مراجعه کنید و از سلامت باتری و دینام و همچنین میزان شارژ آنها مطلع شوید.
وقتی قرار باشد تا باتری خود را با زحمت و دردسر در هوای سرد زمستان جایگزین کنید، بهتر است تا این کار را همین الان و بدون استرس و مشکلات دیگر انجام دهید. این کنترل کردن برای باتریهای با عمر بالای ۲٫۵ تا ۳ سال بسیار ضروریتر است.
- ضدیخ خود را آماده کنید
بسیاری از خودروها تا الان به خاطر مشکلاتی مثل نشتی در قسمتهای مختلف سیستم خنککاری، ضعف پیشرانه و نداشتن ترموستات و… هنوز بدون ضدیخ هستند.
باید بدانیم که آب از جمله مایعاتی است که هنگام انجماد، به جای کاهش حجم دچار افزایش حجم میشود و همین اتفاق میتواند به راحتی بلوک سیلندر پیشرانهها را بترکاند و به بقیه قسمتها ضرر بزند که باعث میشود در فروش خودرو حتما به مشکل بر بخورید.
وقتی که آب با ضدیخ همراه باشد، نقطه انجماد آن پایین میآید و احتمال یخ زدن آن بسیار کمتر میشود پس هر چه سریعتر اقدام به افزودن این مایع مهم به آب پیشرانه کنید. ضمن اینکه این مایع با خوردن رسوبها، نشتیهای سیستم خنککاری را نشان میدهد.
اگر میخواهید در هوای سرد زمستانی درگیر تعمیرگاهها و تعمیر سیستم خنککاری خودرو خود برای رفع این نشتیها نباشید، زودتر دست به کار شوید.
- اطمینان از سلامت سیستم خنک کاری، بخاری و شیلنگها
همانطور که گفتیم هنوز بسیاری از خودروها بدون ترموستات هستند. معمولا در خودروهای قدیمی و یا تازه تعمیر به خاطر اینکه به موتور فشار نیاید و آب به راحتی درون موتور و رادیاتور بچرخد، ترموستات آن را بیرون میآورند.
نداشتن ترموستات باعث میشود تا آب پیشرانه و بخاری به اندازه کافی گرم نشود و بخاری یک هوای ملایم و حتی مایل به سرد را داخل اتاق بدهد. پس هر چه سریعتر سیستم بخاری و ترموستات پیشرانه خود را بررسی کنید.
مکن است رادیاتور بخاری نیز به خاطر داشتن آب در فصل گرما (خصوصا در خودروهای قدیمی که رادیاتور آنها از جنس مس است) دچار پوسیدگی شده باشد و اکنون این عیب دیده شود. فراموش نکنید که رفع این عیب تا حدودی زمانبر است.
یلنگهای خود را بررسی و نشتیها را برطرف کنید تا مدام مجبور نباشید هزینه پرداخت ضدیخ را بپردازید و استرس کم بودن آب رادیاتور و گرم کردن پیشرانه را داشته باشید.
- برفپاککنها را بازدید کنید
برفپاککن خودرو اگر خراب باشد، به میزان زیادی راننده را دچار کاهش دید و افزایش ریسک رانندگی میکند. معمولا تیغههای برفپاککنها در فصل گرما ممکن است دچار خرابی و ترک شده باشند و یا آن حالت نرمی و چسبندگی روی شیشه را از دست داده باشند.
این نقصها باعث میشوند تا در هنگام حرکت روی شیشه نتوانند به خوبی شیشه را تمیز کنند و یا آن را خط بیندازند. پس اگر برفپاککن خودرو نمیتواند به خوبی وظیفه خود را انجام دهد، سریعا آن را تعویض کنید. این رفع عیب ممکن است با تعویض تیغهها برطرف شود و یا نیاز به تعویض کل برفپاککن باشد
سیستم آبپاش شیشهشور خودرو را اگر دارای عیب و نقص است، برطرف کنید. میزان استفاده از آبپاش در این فصلها بسیار بیشتر از مواقع دیگر است.کمی به آب شیشهشور خود الکل اضافه کنید
این کار باعث میشود تا بتوانید از شیشهشور خود برای رفع یخ روی شیشه نیز کمک بگیرید و ضمن اینکه از یخ زدن آب داخل مخزن و خراب شدن پمپ آن جلوگیری کنید.
- استفاده از روغن موتور مناسب برای فصل سر
به دفترچه خودرو خود و یا یک مکانیک ماهر مراجعه کنید. هر چند که امروزه اکثر خودروها از روغن موتورهای چهارفصل استفاده میکنند ولی ممکن است سازنده خودرو برای هوای سرد روغن موتور خاصی را پیشنهاد کرده باشد. در هوای سرد، غلظت روغن موتور زیاد میشود.
سفت شدن روغن موتور میتواند آسیبهایی به قطعات متحرک موتور برساند چرا که ممکن است دیر رسیدن روغن به این قسمتها، آنها را دچار فرسایش کند. پس اگر قرار است تا پیشرانه خودرو شما در هوای سرد روغن دیگری استفاده کند، سریعتر به فکر تعویض آن باشید.
- تایرها را جابهجا کنید
یکی از کارهایی که بسیاری از رانندههای قدیمی به آن اعتقاد دارند، جابهجا کردن تایرهاست. این کار میتواند در هر زمانی از سال انجام شود و چندان ربطی به فصل زمستان ندارد چرا که فلسفه این کار جلوگیری از خورده شدن و لاستیکسایی در یک قسمت خاص از تایرهاست تا به این شکل تایرها به صورت یکنواخت ساییده شوند.
اما این کار در شروع فصل سرد نیز لازم است. بسیاری از خودروهای در حال تردد در کشورمان فاقد سیستم ضدقفل ترمز یا همان ABS است. پس لاستیکهای با گوشت و آج کمتر در جلوی خودرو میتواند در ترمزهای ناگهانی، باعث سریعتر لیز خوردن خودرو و از دست رفتن کنترل آن و بی فایده بودن سیستم فرمان شود.
به همین خاطر هر چند که شرکتهای سازنده تایر پیشنهاد میکنند تا لاستیکهای نو و پرآجتر در عقب خودرو باشند، اما اگر لاستیک عقب خودرو شما آج بهتری دارد، بهتر است تا آن را با تایرهای جلو عوض کنید.
فراموش نکنید که وجود تایرهای بهتر در محور عقب بیشتر برای تردد در جاده که سرعت خودرو بالاست، پیشنهاد میشود. ضمنا از تنظیم بودن باد لاستیکها در این فصل بیشتر از فصلهای دیگر مطمئن باشید.
- سلامت پیشرانه خود را بررسی کنید
در هوای سرد، خودرو سختتر روشن میشود و تا گرم شدن آن زمان بیشتری لازم دارد. یکی از مهمترین قسمتهایی که ممکن است عیب خود را در هوای سرد نشان دهد، سیستم جرقهزنی و شمع خودرو است؛
چراکه در هوای سرد کارکرد و سلامت این قسمتها بسیار بیشتر به چشم میآید. شمع پیشرانه را باز کنید و اگر مشاهده میکنید که به اواخر عمر خود رسیده و یا دارای دوده و چربی است، سریعا به تعویض آن اقدام کنید.
ضمن اینکه وجود دوده و روغن روی آن نشان از مشکل در خود پیشرانه است. خودروهایی که دارای روغنسوزی هستند، به خاطر تجمع روغن در سر شمعها و یخزدن آن تا صبح، معمولا به سختی روشن میشوند و کارکرد بدی تا گرم شدن دارند.
اگر فرصت تعمیر خودرو خود را ندارید، حداقل یک دست شمع سالم همیشه همراه خود داشته باشید تا در صورت بروز این عیب، با تعویض شمعها مشکل خود را موقتا رفع کنید.